'' Την ιδέα για αυτή την ανάρτηση μου την έδωσε η Βασιλική Δημητρέλη και την ευχαριστώ πολύ και για αυτό και για όσα μου έχει στείλει και θα αναρτήσω εν ευθέτω χρόνο.''
Όταν αναφέρεις την λέξη Ψαρά το πρώτο που σου έρχεται στο μυαλό είναι θάλασσα, πλοία κάτι τέτοιο και όχι τυχαία . Τα Ψαρά μαζί με τις Σπέτσες και την Ύδρα αποτέλεσαν το κέντρο του αγώνα στην θάλασσα κατά τον απελευθερωτικό αγώνα το 1821. Οι Ψαριανοι από τα μέσα του 18ου αιώνα άρχισαν να ναυπηγούν πλοία οργώνοντας τις θάλασσες και άλλοτε με το εμπόριο άλλοτε με την πειρατεία συγκέντρωσαν τεράστιο πλούτο που αργότερα διέθεσαν εξολοκλήρου για τον μεγάλο αγώνα. Οι αγάπη των Ψαριανών στα γρήγορα ελαφριά και ευέλικτα πλοία τους κάνει να επικεντρωθούν στην γαλιότα ένα τύπο πλοίου βυζαντινής προέλευσης με τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Το τελειοποιούν σε σημείο που γίνετε ταυτόσημο με τους Ψαριανούς. Η Ψαριανη γαλιότα είναι ένα από τα βασικά πλοία του αγώνα.
Όταν αναφέρεις την λέξη Ψαρά το πρώτο που σου έρχεται στο μυαλό είναι θάλασσα, πλοία κάτι τέτοιο και όχι τυχαία . Τα Ψαρά μαζί με τις Σπέτσες και την Ύδρα αποτέλεσαν το κέντρο του αγώνα στην θάλασσα κατά τον απελευθερωτικό αγώνα το 1821. Οι Ψαριανοι από τα μέσα του 18ου αιώνα άρχισαν να ναυπηγούν πλοία οργώνοντας τις θάλασσες και άλλοτε με το εμπόριο άλλοτε με την πειρατεία συγκέντρωσαν τεράστιο πλούτο που αργότερα διέθεσαν εξολοκλήρου για τον μεγάλο αγώνα. Οι αγάπη των Ψαριανών στα γρήγορα ελαφριά και ευέλικτα πλοία τους κάνει να επικεντρωθούν στην γαλιότα ένα τύπο πλοίου βυζαντινής προέλευσης με τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Το τελειοποιούν σε σημείο που γίνετε ταυτόσημο με τους Ψαριανούς. Η Ψαριανη γαλιότα είναι ένα από τα βασικά πλοία του αγώνα.
Πολλές φορές αναφέρετε ότι ο στόλος του 1821 αποτελούνταν από 27 υδραίϊκα, 20 σπετσιώτικα, και 16 ψαριανά πλοία είναι λάθος βέβαια αυτό καθώς αναφέρονται στα μεγαλύτερα πλοία των τριών νησιών. Έτσι πέρα από τα μεγάλα πλοία υπήρχαν δεκάδες μικρότερα που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα ακόμα και παλιά πλοία μετατράπηκαν σε πυρπολικά σκορπίζοντας τον τρόμο στους τούρκους
Παρακάτω θα βρείτε κατάλογο με τα πλοια των Ψαρών, που δικαιούνταν πολεμική αποζημίωση ,από το σχετικό Βασιλικό διάταγμα του 1856.
Ομολογία του ελληνικού κράτους (1906) με την οποία πληρώνει χρέος 100 Δραχμών σε κάθε ιδιοκτήτη πλοίου από τις 3 νήσους που το διέθεσε στον αγώνα του 1821 . Η αποπληρωμή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ λόγω του Β Παγκοσμίου Πολέμου
Έχω γκραβούρα του Φιλοκτήτη και θα τη σκανάρω μόλις βρω χρόνο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗρακλής I (βρίκιον)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφέρεται στη σύνθεση του στόλου από το 1830. Ανήκε αρχικά στον Ανδρέα Γιαννίτση που ήταν κυβερνήτης του τη διάρκεια της επανάστασης και στη συνέχεια το πούλησε στην Ελληνική Κυβέρνηση αντί 7500 ταλίρων. Πλοίο χωρητικότητας 298 τόνων. Οπλισμός: 2 πυρ. των 9 λιβρών και 10 καρρονάδες των 42 λιβρών. Χρησιμοποιήθηκε κυρίως σαν μεταγωγικό οπότε και του αφαιρέθηκε ο οπλισμός. Πουλήθηκε το 1840 σαν ανεπισκεύαστο στον παλιό ιδιοκτήτη του αντί 5255 δραχμών.
Πηγή: http://el.wikipedia.org/