Μετά την καταστροφή των Ψαρών οι διασωθέντες Ψαριανοί από την πρώτη στιγμή άρχισαν να αναζητούν μέρος για να εγκατασταθούν. Το ζήτημα αυτό θα απασχολήσει για πολλά χρόνια τους περιπλανώμενους Ψαριανού, μέχρις ότου τους δοθεί η Ερέτρια στην οποία βέβαια θα εγκατασταθούν λίγοι. με τους περισσότερους να παραμένουν στη Σύρο και κάποιους να γυρίζουν στα Ψαρά το 1829. Αυτά όμως είναι λίγο πολύ γνωστά. Αυτό που παραμένει άγνωστο είναι η προσπάθεια των Ψαριανών να εγκατασταθούν στην Κορσική. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Ναύαρχος Δεριγνύ |
Καρολος Ι' Γαλλίας |
δημοσιεύει για πρώτη φορά ο J Baleen στο έργο του «Psara» στην γαλλική γλώσσα. Παρακάτω θα το βρείτε μεταφρασμένο όπως δημοσιεύθηκε το 2017 από την Μ. Κουμαριανού στο βιβλίο της «Ψαρά, τα σιωπηλά μονοπάτια της ιστορίας» . Στην επιστολή αυτή, που απευθύνεται στα Ιταλικά και στα Γαλλικά στον πρόξενο της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη με σκοπό να προωθηθεί στον βασιλέα της Γαλλίας, οι ψαριανοί ζητούν την εγκατάσταση πέντε χιλιάδων συμπατριωτών τους στην Κορσική και ζητούν κάποιες διευκολύνσεις για τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης.
Επιστολή των Ψαριανών προς τον Βασιλιά της Γαλλίας Κάρολο Ι'
Σε αυτή τη δεινή θέση που βρίσκεται το ελληνικό έθνος και ιδιαίτερα εμείς οι δυστυχείς κάτοικοι των Ψαρών εξορισμένοι σε όλα τα νησιά του αρχιπελάγους, αναγνωρίζοντας την καλοσύνη της αυτού μεγαλειότητας του βασιλιά της Γαλλίας κάνουμε έκκληση στη μεγαλοψυχία του για να μας δώσει ένα άσυλο στο μεγάλο του Βασίλειο και ει δυνατόν στην Κορσική τις οποίες η γεωμορφολογία και τα ήθη των κατοίκων μας θυμίζουν τη χαμένη μας πατρίδα. Επιθυμούμε
1. Ένα λιμάνι στο νησί της κορσικής και το γύρω χώρο για να χτίσουμε τις κατοικίες μας και να καλλιεργήσουμε .
2. Φοροαπαλλαγές για διάστημα 15 ετών και μετά το πέρας αυτού του διαστήματος να υποκείμεθα σε κάθε φορολογία όπως και οι Γάλλοι υπήκοοι που κατοικούν στο νησί .
3. Για το διάστημα των 15 χρόνων κάθε ναυτικός θα είναι ελεύθερος να καταταγεί ή όχι στο βασιλικό ναυτικό. Κάνεις δεν θα υποχρεούται να το κάνει για το παραπάνω διάστημα .
4. Με ειδικό διάταγμα 10 από τα καλύτερα παιδιά μας θα μπορούν να σπουδάσουν Στ
στην Ακαδημία του Βασιλικού Ναυτικού και να αξιοποιηθούν σε αυτό όπως και οι Γάλλοι πολίτες.
5. Τα πλοία μας θα πλέον υπό γαλλική σημαία και υπό γαλλική εντολή για ένα χρόνο μετά το πέρας του χρόνου του θα χαίρουν των ίδιων δικαιωμάτων όπως τα γαλλικά πλοία.
6. Να έχουμε το δικαίωμα να ορίζουμε τους δημοτικούς μας άρχοντες που θα εξελεχθούν ανάμεσα στους καλύτερους μας .
7. Η Γαλλική κυβέρνηση θα μας δώσει δάνειο δύο εκατομμυρίων Φράγκων για να χτίσουμε την πόλη μας με επιτόκιο 3% το χρόνο .
8. Κάθε υποκείμενο θα λάβει κλήρο ίσο με 200 τετραγωνικά πόδια του οποίου θα έχει την κυριότητα τόσο αυτός όσο και οι απόγονοί του .
9. Να έχουμε το δικαίωμα να ασκούμε τα θρησκευτικά καθήκοντα του Χριστιανού ορθοδόξου.
10. Κανείς να μην μπορεί να μας ενοχλήσει για δάνεια που έγιναν πριν ή κατά τη διάρκεια της ελληνικής επανάστασης .
11. Από τη μέρα που θα φτάσουμε στην Κορσική και για διάστημα 6 μηνών να μας δοθεί κανονική βοήθεια για την επιβίωσή μας μέχρις ότου προμηθευτούμε τα απαραίτητα προς το ζην .
12. Οι ψαριανοί που επιθυμούν να καταφύγουν στην Κορσική είναι περίπου 5.000 για τη φορά τους και τις προμήθειες του ταξιδιού θα συνεννοηθούν με τον ναύαρχο του γαλλικού στόλου στην Ανατολή κ. Δεριγνύ
13. Όταν φτάσουμε στην Κορσική επιθυμούμε ως ειδική εύνοια να έρθουμε να καταθέσουμε τις ευχαριστίες μας για την μεγαλοψυχία και την προστασία και να ορκιστούμε αιώνια πιστοί σε αυτόν για τη δυναστεία του. Για το λόγο αυτό ορίστηκε αντιπροσωπεία αποτελούμενη από το ναύαρχο Νικόλαο Αποστόλη, τον καπετάνιο Κωνσταντίνο Κανάρη και τον πρώην Υπουργό Οικονομικών της Ελλάδας Αναγνωστη Μοναρχίδη.
14. Ζητούμε να μας δοθούν με την άφιξή μας προσωρινά καταλύματα καθώς και τα απαραίτητα εργαλεία για να καλλιεργήσουμε τη γη
15. Ζητούμε άδεια να κατασκευάσουμε πλοία μεγάλου και μικρού καμποτάζ
Είναι άγνωστο αν ο Βασιλιάς της Γαλλίας έλαβε ποτέ την επιστολή των ψαριανών . Το σίγουρο είναι ότι ο θάνατος του Νικολή Αποστόλη επτά μήνες μετά την επιστολή υπήρξε ανασταλτικός παράγοντας στην υλοποίηση της. Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο ίσως αποτελούσε την επίλυση στο πρόβλημα της εγκατάστασης των ψαριανών που ταλαιπώρησε το ελληνικό κράτος και κυρίως τους ίδιους τους ψαριανός για περισσότερο από 15 χρόνια. Και που υπήρξε ένας ααπ τους παράγοντες που οι ψαριανοι δεν ανέκαμψαν ποτέ οικονομικά.
Ανδρέας Μ Καραγιώργης
Λιμάνι Μπαστιά αρχές 1800 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου